Jag är iaf mkt hellre sund och snygg än sjuk och snygg, ni?

Jo, eftersom jag är hemma ensam och vädret suger tittar jag ju då en del på Tv! Det kan man inte klandra mig för, om den finns där vill man ju inte att den ska bli rostig/hopsjunken/rund/deprimerad etc. Så vill vi inte ha det. Hur som helst satt jag och tittade på en "amerikansk dokumentär" och allt vad det innebär, och de tog upp det fullkomligt sjuka kroppsidealet som finns bland kvinnor. Att man ska vara helt utan kurvor, lår, bröst CELLULITER osv, och att det ofta leder till anorexia, då det ju faktiskt är fysiskt omöjligt för en genomsnittlig tjej att uppnå den sortens kropp utan att då vara en sent utvecklad, onormalt lång fjortonåring eller utan att äta alls.

Men, nu när jag satt och tittade och lyssnade på en massa expertutlåtanden, som visserligen helt stämde, tänkte jag på att vad gör de människorna igentligen? Fråga vem som helst, alla svarar att det verkligen inte är snyggt med revben och ryggrad som står ut längre än vad ens borttrollade bröst gör. Men vem gör någonting åt det? Jag tycker att det har visat sig ganska klart nu att genom att "skälla" uppnår man ingenting. Människor är välldigt bra på att skjuta undan saker, och det är ju de ideal kropparna som visas i tidningar och på modevisningar som ju tydligen är själva idealet och då det som blir målet, eftersom det uppenbarligen är det som är snyggt, annars skulle väl inte just det vara med i alla tidningar osv? Man uppnår saker mycket bättre genom att sträva efter ett mål, inte genom att "sluta".

Alltså, vad jag vill ha fram är, att det här sjuka och omänskliga, ohälsosamma idealet kommer att finnas kvar tills vi/någon ändrar på det. "oj du är 22 och väger 34 kg, vill du göra omslaget på Vouge, innan du droppar ner död?". Logiskt? Men välj inte en pinne till omslaget då!

Nu säger jag inte heller att det ska vara en massa fula och överviktiga (nej, jag vet, man får alldrig någonsin antyda att någon är ful, men jag är bara ärlig) människors kroppar som vi ska "sträva" efter, för övervikt är precis lika sjukt som undervikt. Igentligen skulle det alltså kunna vara det som var idealet, för det är inte heller mänskligt. Nej, en naturligt vacker, sund och lycklig människa som ser ut precis som hon har utvecklats till är det man borde sträva efter, och att det inte ska behöva vara benlängd och vikt som nästan helt styr vilka som når toppen inom mode och film osv. Det borde alltså bara vara "skönhet" som bestämde, inte bara kropp. Eller är det menat att bara den onaturliga mängden människor som ska kunna köpa kläder? Det är ingen bra affärside heller.  
Håller ni med mig? Visst är det en förändring som krävs, och inte en massa människor som diskuterar det?
Kisses <33




Okej, ett sista ord. Det är viktigt att tänka på att jag inte stryker alla över en kam, eller vad det nu heter. Men jag vet att jag har rätt när jag säger att de flesta modeller osv stämmer in på ovanstående. Men ni som har lyckats utan att bli underviktig och genom att ha er naturliga kropp, ni ska få medalj! =P Och, just det, våga vara tjockast! (utan att vara överviktig) och våga ät när du är hungrig! =)


Kommentarer
Postat av: Cristel

haha jaa jag vet. de ärsom bebisar, om man vänder sig om i en sekund så har hon ändå ätit upp eller lekt iväg nånting, haha

2008-08-06 @ 17:58:51
URL: http://cristelles.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0